תקציב מערכות המידע, תשתיות ומחשוב יהיה בממוצע 3.64% מהכנסות הארגון ובהתאם לתחום הפעילות (בטווח של 2 ועד 10%).

דו"ח Deloit לשנת 2020 בקישור, מציג פילוח לפי תעשייה וניתן להבחין כי ככל שהתעשייה מתבססת על כלים טכנולוגיים לפעילות השוטפת - כך ההוצאה על מחשוב IT גדלה.

תקציב מערכות מידע

תרשים 1: ממוצע הוצאה על מחשוב (מקור: Deliot).

 גם חברת המחקר Statista, מפרסמת דירוג דומה ונכון לשנת 2022 ואצלה ההוצאה מגיע אפילו ל10% בתחום הפיננסים (ועד 18% בתחום התוכנה).

תקציב מחשוב

תרשים 2: מממוצע הוצאה על מחשוב, לשנת 2022 (מקור: Staista)

אחוז ההשקעה, נובע מאופי פעילות הארגון ומערכות המידע ותשתיות המחשוב הקיימות בו. מצד אחד ומצד שני מתהליכי המחשוב והאוטומציה שהארגון עובר וככל שהם גוברים, כך אחוז ההשקעה בIT גדל עם הזמן. בפרט במציאות של הגירה לענן, עולמות IoT ושירותי SaaS או PaaS ועבודה מרחוק (היברדית או מלאה).

על פי חברת Flexera המתמחה בפתרונות תכונה לניהול IT, תקציבי המחשוב ומערכות המידע במגמת גידול ברורה ואצל 98% ממנהלי ה-IT קיימת וודאות להגדלתם. כאשר ההסתברות לכך גבוהה עד גבוהה מאוד אצל 71% מהם. גם על פי תחזית CSO, לפחות 53% מהארגונים צופים להגדיל את תקציב המחשוב.

תקציב IT

תרשים 3: מגמת גידול בתקציב המחשוב (מקור: flexera.com)

הסיבות לגידול בתקציב, מתבסס על מגוון תחומי פעילות אופיינים לתחום המחשוב והמוביל שהמוביל בהם הוא תחום הענן עם 33% (19% עבור SaaS ו-14% עבור PaaS), "אנשים ושירותים" עם 25%, תוכנה בשרתים מקומיים עם 20%, חומרה עם 17% ו-5% לכל השאר.

הגידול העיקרי בשירותי ענן, מתבסס על המגמה הברורה למעבר משירותי מחשוב בשרת מקומי לשירותים מקוונים באחסון ענן או אחר לטובת עבודה מרחוק, עבודה היברדית, תוכנות ויישומים מונגשי מובייל ואינטגרציה בין מערכות שונות בארגון ומחוצה לו וכן הנגשת מידע ושירותים ללקוחות.

תקציב IT

תרשים 4: תחומי ההשקעה בתקציבי המחשוב (מקור: flexera.com)

הוצאה על אבטחת מידע

ההוצאה על אבטחת מידע היא חלק מתקציב מחשוב IT ומהווה על פי Deloit לפחות 10% ממנו. ההוצאה הכללית וחלקה בתקציב המחשוב במגמת עלייה בולטת בשנים האחרונות ועל פי תחזית אתר CSO לשנת 2023, 65% מהארגונים מתכננים להגדיל את תקציב אבטחת המידע (סייבר) לשנה זאת.

ההשקעה תתמקד בהיבטים פנים-ארגוניים ותהיה יותר טקטית מאשר אסטרטגית ותוך מעבר מתהליכי קונסילדציה (איחוד מערכות) לגישה פדרטיבית של מערכות מתמחות לכל אתגר. מכאן ובין היתר נובע הגידול בתקציב ולטובת רכש, הטעמה ותחזוקת ריבוי מערכות בתחום האבטחה. סיבות נוספות למגמת העלייה ועל פי גרטנר-העולמית, שתעמוד על כ-11.3% גידול שנתי בתקציב הסייבר: המשך גידול בעבודה מרחוק והיברידית; מעבר לגישת אבטחה אפס-אמון (Zero Trust); המשך מעבר ליישומי ענן.

תקציב אבטחת מידע

במחקר Deloit לשנים 2018-2020 ההשקעה בסייבר לשנת 2020 הייתה 10.9% מתקציב הIT הכולל וכ-0.48% מהכנסות החברה ובמגמת עלייה (בשנת 2019, 10.1% מתקציב המחשוב ו-0.34% מההכנסות).

שירותי מחשוב Help Desk, במיקור חוץ

האם כלכלי יותר להחזיק שירותי תמיכה למחשוב בארגון, או האם שירותי מחשוב במיקור חוץ (IT outsource) יכולים להיות כלכליים?

התשובה חייבת להתבסס על גודל הארגון, מספר העובדים ותחנות העבודה (מכל סוג), אופיו (פרטי, ציבורי, בטחוני, רפואי ואחר) ומגבלות אחרות (סוג השירות והמוצר, מיקום גיאוגרפי וכו'). בתור כלל אצבע, עבור ארגונים קטנים עד בינוניים, שירותי OUTSOURCE יהיו כלכלים, יעלים ובעלי תפוקה טובה יותר ואילו בארגוני גדולים מחלקת מחשוב פנימית תהיה התשובה המתאימה.

חברת NATIVA האמריקנית מעריכה כי ההוצאה על משרת IT מלאה (לא כולל הכשרות, תוכנה ומשאבים נוספים) בארגון של עד 50 עובדים, תהיה כ-95,000$ ולעומת שירותי Outsource שעלותם מוערכת בכ-60,000$. חשוב לזכור, שירותי המיקור כוללים את הכשרת הצוות, יישומי תוכנה לניהול השירות וכל משאב אחר שנדרש לצוות ולכן החסכון גדול אף יותר.

הפערים בארגונים עם מעל 50 עובדים גדולים עוד יותר.

יתרונות וחסרונות שירותי מחשוב פנימיים, לעומת שירות מחשוב במיקור חוץ

   מחלקת IT פנים מיקור חוץ לIT
שירות בהתאם למסגרת המשרה  שירות 24/7/365 (SLA)
הכשרה הקצאה נוספת  על חשבון הספק 
כלים הקצאה נוספת  על חשבון הספק
עומס עומס עבודה חלוקת עומס פנימית
הכרות מלאה עם העסק\עובדים משתנה, על פי ותק
חדשנות חסם לתחומי ידע וחדשנות תמיכה בטכנולוגיות וחדשנות
זמינות מלאה במשרד לפי SLA
עלות קבועה, אך יקרה זולה, אך משתנה בהתאם לתכולה

בהתאם לכך, העלות החודשית ולפי עובד צריכה להיות 85-150$ (לפי שער דולר 3.45, 293-517.5 ש"ח לעובד) ובהתאם לאופי הארגון. לכן הוצאה ממוצעת על שירותי תמיכה בארגון עם כ-30 עובדים יהיה כ-396 ש"ח לעובד ובסה"כ 11,902.5 ש"ח וזאת לפני ההוצאה על הכשרות, חדשנות, תוכנות ניהול ותחזוקה, חומרה כמחשבים וכלי בדיקה וכלי תמיכה.

חגי לוי פירסם ניתוח מחירים המתבסס על מעל 10 שנות ניסיון בתחום, הדומים למדי לאלו של NATIVA האמריקנית. לוי מציין כי עלות שעת תמיכה לטכנאי תהיה 250-350 ש"ח, למומחה שרתים 500-1,500 ש"ח וחוזה תמיכה בסיסי יהיה בטווח 2,500-2,800 ש"ח (8 מחשבים, 3 תחנות מתקדמות ושרת). עלות טכנאי מחשבים ורשת בחצי משרה תהיה 5,000-7,000 ש"ח אך מאופיה מוגבלת יכולת מבחינת תמיכה בגיוון מערכות ובוודאי בהספק במגבלת חצי משרה.

לסיכום לוי מסתייג משירות IT על בסיס OUTSOURCE, אך בפועל ממליץ על שירות בנק-שעות או תמיכה-קבועה חיצונית שהם בפועל מיקור חוץ (Outsource) ולכן כנראה מדובר על פער בשפה או בניסוח.

עם זאת, חשוב להסתייג וגם לוי מעיר כי שירותי תמיכת מחשוב לא מתאימים לכל ארגון ובהתאם לגודל, תחום הפעילות ואילוצים הנובעים מאופיו.

מי מנהל את פעילות המחשוב?

מי ינהל את פעילות המחשוב, בראיה מערכתית ארגונית ומתוך שמירה על האינטרסים שלו ואל מול ספקי שירות, מערכות ותמיכה?

כל ארגון חייב מנהל מערכות מידע ומחשוב (CIO: Chief Information Officer) בנפח משרה המתאים לגודל ומורכבות הארגון. במקרים רבים של עסקים קטנים ובינוניים, ה-CIO יכול להיות במשרה חלקית (שמינית עד חצי משרה, בהתאם לנדרש) ואפילו במיקור חוץ על בסיס CIOaaS. בארגונים גדולים, מנהל מערכות המידע חייב להיות חלק בלתי נפרד מהארגון ומהנהלתו.